fredag 24. august 2012

Grunnoppskrift 3-2-1 terte/kjeksdeig


Denne oppskriften fant jeg på hobbykokkens blogg og den er kjempebra å ha. Oppskriften har et stor bruksområde for den kan både brukes til kjeks og tertedeig. Men det beste av alt er at den er kjempeenkel å huske. Forholdet mellom ingrediensene i oppskriften er 3-2-1 og det er derfor oppskriften heter 3-2-1 terte/kjeksdeig.

Terte/kjeksdeig:
300 gr mel
200 gr smør
100 gr melis
1 egg

Ha melis og mel i en bolle og bland sammen.

Bland myk smør i melblandingen til deigen er godt mikset.

Pisk egget i en skål og ha i deigen. Kna deigen til alt er godt blandet.

Ha i ytterlige ingredienser hvis du ønsker eks sjokolade, nøtter osv.

La deigen hvile i helst 24 timer, men den kan brukes etter 2-3 timer.
Form deigen etter hvordan du vil ha det. I mitt tilfelle så skal jeg lage terteskall så derfor kjevler jeg ut deigen i litt mel og skjærer ut sirkler på ca 10 diameter.
Legg deigene på baksiden av et middelstor muffinsbrett og stek i 19 min på 180 grader midt i ovnen.
-Theresa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar